Feed on
Posts
Comments

Victor IvanoviciCa mul?i emigran?i cu o educa?ie filologico-umanist?, n primii mei ani de reloca?ie n Occident mi-am c?tigat existen?a dnd lec?ii particulare de limbi str?ine. ?ara n care m-am stabilit, Grecia, a fost ?i este o bun? pia?? pentru oferta de acest gen, c?ci grecii, ca ?i romnii, sunt motiva?i n direc?ia nv???rii limbilor. E poate unul din pu?inele domenii n care nativii culturilor mici suntem mai pu?in provinciali dect cei crescu?i n spa?ii culturale globale sau pe cale de globalizare. ?tiind de la bun nceput c?, un pas s? facem n afara frontierelor na?ionale, nici Hristos nu ne mai n?elege (cum sun? o zical? spaniol?), avem ?i nevoia, ?i apeten?a, iar de cele mai multe ori ?i instrumentele pentru a-l aborda eficient pe Cel?lalt. (Spre deosebire de cei care se a?teapt? s? comunice urbi et orbi pre limba lor, iar cnd ?i unde a?a ceva nu e posibil, i cuprinde o derut? quasiontologic?…) n plus, la greci, apetitul lingvistic face parte, ca s? zic a?a, din sindromul roiului – care la r?stimpuri p?r?se?te stupul nenc?p?tor -, sindrom activ aici de milenii, c?ci ce altceva a fost R?zboiul Troian dac? nu o diaspor? armat??Nu e singurul motiv pentru care cariera mea ca dasc?l de limbi n Grecia a fost, la nceputurile ei, o experien?? gratificant?. Pe lng? motiva?i, elevii mei adul?i, indiferent de profesiunea de baz? ?i/sau de ocupa?ia lor actual?, se v?deau ?i doritori ?i capabili s? n?eleag? fenomenul lingvistic punctual n contextul func?ion?rii limbajului n genere, cu instan?ele sale lexico-semantice ?i morfo-sintactice. Profesorul filolog sim?ea c? se adreseaz? unui public de forma?ieoarecum analog?, ceea ce l scutea cel pu?in de necesitatea de a defini la tot pasul subiectul ?i predicatul. Explica?ia consta n faptul c? aceste persoane, nc? aproape de vrsta mea, apucaser? s? studieze n Liceu greaca veche, dup? care nici o limb? modern? nu ?i se pare grea. E de altfel bine cunoscut c? premisa nsu?irii unei limbi str?ine e s? ?i-o ?tii bine pe a ta. ns?, de la un punct, principiul a ncetat s? fie de la sine n?eles, ?i am nceput s?-i duc lipsa odat? cu afluen?a genera?iilor mai tinere, n educa?ia c?rora componenta clasic? avea o pondere din ce n ce mai redus?.Fire?te, nu-mi f?ceam ?i nu-mi fac iluzii nici n privin?a mai vrstnicilor. Mul?i din ei ?i urau forma?ia n care eu vedeam un avantaj comparativ. ?i pe bun? dreptate. nc?pute pe mini de dasc?li lipsi?i de har, n?cri?i de rutin?, limbile clasice se preschimb? foarte lesne n limbi moarte, iar acestea n sini?tri vrcolaci bntuind c?ile de acces la sursele culturii vii. S? ne gndim o clip? cam cum ar fi ar?tat ?coala romneasc? administrat? de ciuni?tii latinizan?i ?i ne vom face o idee despre ce poate fi un atare cumplit me?te?ug de tmpenie…

Remediul la situa?ia cu pricina a fost, din p?cate, unul pe m?sur?: odat? cu zoaiele din copaie, la canal a fost aruncat ?i pruncul. n spe??, turiferarii populismului didactic, ce dicteaz? ast?zi ntr-un nv???mnt tot mai masificat, au f?cut din modernizare un alibi pentru eradicarea humanioarelor din ?coala european?. n Italia, bun?oar?, il Cavaliere – cel de pitoreasc? amintire – ?i propusese (?i pn? la un punct a reu?it) s? demanteleze superbul Liceu clasic cl?dit cu un secol n urm? sub marele ntemeietor care a fost Giovanni Giolitti, populndu-i ruinele cu cei trei I: inglese, informatica, Internet… n Grecia, reforme de acela?i tip – ?i teap? – au dus (ca s? ne amintim de Chomsky) nu numai la sc?derea competen?ei lingvistice generice, care m? frapase pozitiv nainte vreme, dar ?i la o performan?? defectoas? a subiec?ilor vorbitori n limba lor matern?. Pentru promo?ia fiicei mele, de pild?, limba veche n-a mai fost n Liceu o materie curicular?, ci doar una op?ional?. Ca atare, mul?i dintre membrii acestui grup de vrst? nu-?i pot da seama c? dou? cuvinte uzuale, s? zicem epitrop ?i efemer, sunt compuse cu acela?i prefix (epi). Explica?ia poate p?rea complicat?, dar pn? nu demult trecea aici drept elementar?. Orice licean din ultimele clase era ?inut s? ?tie c?, n greaca clasic?, oclusiva bilabial? [p] devine fricativa [f] – adic? ep(i) ef – naintea unei vocale aspirate, precum [he] din -hemeros (de unde ?i ortografierea phmre, n francez?). Dealungul secolelor aspira?ia s-a pierdut, n schimb se p?streaz? efectul ei, astfel nct cuvntul cu pricina se pronun?? ef-meros n neogreac?. Exemplul demostreaz?, deci, c? aceast? limb? nu se poate preda pur sincronic ?i c?, pentru n?elegerea unor fenomene lingvistice actuale, e inevitabil apelul la no?iuni de gramatic? istoric?.

Cuno?tin?ele de genul acesta sunt pe cale de a fi pur ?i simplu ?terse (delete, ca s? fim n ton!) de pe harta Cunoa?terii. n a?a m?sur? nct se vorbe?te despre moartea lui Homer. Cine l-a ucis ?i cum, se ?tie: pedan?ii m?rgini?i ?i modernizatorii ignari, n dou? faze ?i, ?i vine a crede, de perfect? coniven??. Ar trebui totu?i s? ne ntreb?m dac?, lipsind asasinii, victima ar avea ?anse de supravie?uire. Cu alte cuvinte: mai are ceva de oferit Homer, ast?zi?

Dup? p?rerea mea, Homer, ?i al?turi de el Vergiliu ?i David – adic? elina, latina, ebraica, limbile vechi ?i (nu ntmpl?tor!) sacre ale Occidentului – au nc? multe a ne spune despre r?d?cinile noastre: cele imanente ?i cele transcendente. Primele, ct? vreme sunt vii, ?in n picioare identitatea european?, care, plac?-le au ba maniacilor corectitudinii politice, e singura cultur? cu voca?ie universal?. Celelalte r?d?cini se nutresc din cuvntul zeilor: Cuvnt ce ne ntemeiaz?, de credem ori nu n El ?i n ei. O atare nv???tur? nu poate fi dect interactiv?, iar partea nv???celului se cheam? amor veteris mundi. Prezent acesta, r?d?cinile sunt irigate cum se cuvine; n lipsa lui se usuc? ?i ele, captive ntr-un sol spiritualice?te de?ertizat.

Mai devreme sau mai trziu, aceast? informa?ie specific? se traduce ntr-o forma?ie specific?. Amor veteris mundi, adic? amor veterum linguarum, e, ntre altele, o formidabil? gimnastic? a min?ii, capabil? s? dezvolte n noi deprinderi ?i abilit??i de folosin?? chiar practic?. Bun?oar? u?urin?a ?i competen?a n abordarea limbilor naturale, pe care le remarcasem la elevii mei ce trecuser? prin antrenamentul gramaticii eline, sunt extensibile, sau chiar alternative, la a?azisele limbi artificiale, inventate de om spre a dialoga cu ma?ina. Nu ntmpl?tor la Universitatea din Louvain, dintre cele mai faimoase n Europa n domeniile ciberneticii ?i informaticii, latina ?i greaca se num?r? de cteva decenii printre disciplinele curiculare n preg?tirea programatorilor.

Acestea sunt utilit??i vizibile, ca s? zic a?a, cu ochiul liber. Exist? ?i altele, de o natur? mai subtil?. Iat? de pild? ce i-a replicat fiicei ei o distins? doamn? roman?, profesoar? la un liceu de pe Via Cavour, la doi pa?i de Coloseu. Fata, adolescent?, se ntreba plictisit? la ce bun s? se adauge cursuri de latin? ?i greac? la programul ei de bacalaureat, destul de nc?rcat ?i f?r? ele. Cine a trecut prin a?a ceva nu are nevoie s? fac? vreodat? dovada c? e cult, a sunat r?spunsul, scurt ?i cuprinz?tor al mamei. Tlcul, subn?eles dar nu mai pu?in limpede, fiind c?, pe temelii clasice, cultura devine un dat axiomatic, o component? organic? a personalit??ii. Poate de aceea oamenii Rena?terii au f?cut din gentiles – cei detesta?i de primii cre?tini un prototip al gentile?ii, adic? al noble?ii de caracter ?i rafinamentului n comportament.

n aceea?i ordine de idei, pot depune ?i m?rturii personale. No?iunile de elin? cte le am mi-au dezv?luit o transparen?? a etimologiilor produc?toare de pl?ceri aproape fizice filologului impenitent ce m? consider. Hyle, bun?oar?, adic? materia, nu este un concept abstract ci, ntr-o limb? n care t?ietorul de p?dure se cheam? ?i azi hylo-tomos, cap?t? o consisten?? lemnoas?. Semantismul se verific? ?i pe domeniul latin, de vreme ce lemnului de construc?ie i se zice n spaniol? madera. Aflnd aceste lucruri am priceput cum se face c?, la chinezi, apei, aerului, focului ?i p?mntului li se adaug? o a cincea stihie, un element supraordonat celorlalte, care este, vezi bine, tocmai lemnul. Iar din induc?ia mea filologic? reiese o concluzie (speculativ?, e drept, dar la care nu vreau s? renun?): nu s-ar putea ca, n imaginarul colectiv al umanit??ii, umilul trunchi de arbore s? fie chiar materia par excellence?

O alt? revela?ie similar?, ?i la fel de voluptoas?, mi-a prilejuit-o superba imagine biblic? t?ria cerului. Dac?, deci, acoperi?ul de aer ce se ntinde asupra cre?tetelor noastre e tare att n latin? ( firmamentum n Vulgata Sfntului Ieronim), ct ?i n elin? (stereoma n Septuaginta), a? merge oare prea departe presupunnd c? nd?r?tul termenilor coinciden?i se afl? o r?d?cin? semit? cu sensul de materie solid?? Odat? mai mult, metafora cu pricina mi prelunge?te ra?ionamentul n specula?ie ?i m? trimite la un episod punctual din Enuma elish, eposul cosmogonic sumero-asiro-babilonian de egal r?sunet n Orientul Mijlociu, cu al Iliadei ?i Odiseei n Occident. Acolo zeul Marduk r?pune pe Tiamat (haosul), monstru feminin al apelor primordiale, ?i, despicndu-i trupul, din cele dou? jum?t??i zide?te t?riile lumii: sus, firmamentul celest, iar jos, p?mntul: Terra firma.

Aud de pe acum voci, care mai de care mai autorizate ?i mai o??rte, replicnd diletantului de mine c?, la ora actual?, utilitatea practic? a competen?elor clasice a devenit, n cazul cel mai bun, irelevant?.

Pentru nsu?irea limbilor vii – sun? sentin?a unora – nu gramaticile celor moarte sunt fiabile, ci metoda comunicativ? ?i lingvistica aplicat?, care te fac s? te faci n?eles f?r? s? fie nevoie s? n?elegi cum. Majoritatea ?colilor de informatic? – pontific? ceilal?i – se descurc? de minune cu Cobol ?i Fortran; deci informaticienii clasici?ti nu sunt dect o diversiune a iezui?ilor de la Louvain (o universitate, nota bene, catolic?). Ce mai conteaz? c?, trecut prin l?tinie, nve?i mai temeinic o limb?, ncepnd cu a ta, ?i e?ti mai performant chiar ?i n programare: opinia competent? e c?, dac? unele fapte contrazic teoria atunci, vorba lui Lenin, cu att mai r?u pentru fapte. Ct despre materia lemnoas? ?i cerul solid, who cares, cui i pas? de asemenea subiecte specioase? Sau, dac? i pas? – vor puncta amenin??tor – e pentru c? elucubra?iile cu pricina eman? horribile dictu – un damf elitar.

M?rturisesc c? nu a? ?ti ce s? r?spund la o argumenta?ie att de contundent?.

?tiu doar c?, orfan? de amor veteris mundi, lumea n care tr?im devine tot s?rac?. Pe cnd procesul de-clasiciz?rii ast?zi, vai! foarte avansat – abia ncepuse, un scriitor spaniol ncerca s?-?i avertizeze compatrio?ii c?, odat? izgonite numele latine?ti care anim? geografia, va disp?rea capra iberica de pe stncile Pirineilor, iar din peisaj nu va r?mne dect geologia.

http://www.costis.org/cv/ivanovits_spanish.asp

Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X