Feed on
Posts
Comments

http://www.tvrplus.ro/editie-lumea-si-noi-68780


LUMEA ?I NOI (O poveste… cu cntec!) : VALERY OISTEANU
Emisie: 1 dec 2012, ora 19.30 (reluari: 3 dec 7.30, 14.30), TVR INTERNATIONAL
Sumar: VALERY OISTEANU (New York). Fratele mai celebrului Andrei Oisteanu, Valery are o viata mult mai aventuroasa. Poet revendicandu-se de la suprarealisti, in 1972 a plecat in Tibet, pe un traseu initiatic al generatiei hippie in epoca. La sfarsitul anului urmator, dupa peripetii in Europa si Orientul Mijlociu, se stabileste cu sotia sa Ruth in East Village (cartierul boemei newyorkeze, in particular al beatnicilor) si de atunci evanghelizeaza cu poezia sa lumea intreaga. Realizeaza documentare in Bali, scrie in revistele de cultura americane, performeaza in combinatii si ambiante multimedia, expune colaje in jurnale inedite… un artist polivalent al timpului sau.
Ochi Despicat de un Brici!
Disident? poetic? a anilor 60s ?i 70s:
Onirism ?i suprarealism – curente subversive.
de Valery Oisteanu
Un suflu a trecut prin literatura romana a anilor ?aizeci: Cartea de Vise (1969) a lui Leonid Dimov (1926-1987), una din c?r?ile lui timpurii (a patra), la virsta naintat? de 43 de ani! Prima carte din genera?ia mea care nu era ancorat? politic n literatura socialist?, o carte scris? pentru pl?cerea de a fi citit?.

Omul liber era tinar, educat, colind? str?zile, se oprea prin cluburi de jazz, de rock & roll ?i pentru prima dat? avea sub bra? o carte care i stimula liberatatea de a visa, de a crea o fantezie, o carte care nu glorific? servil partidul ?i comunismul. n acela?i timp ne parveneau n Romnia alte lucr?ri – interzise, publicate n str?in?tate, inclusiv prin samizdat din USSR (Alexandr Soljenitsin ?i Andrei Saharov).

Am crescut cu o cultura oral? a poeziei contemporane,si cu umorul absurdist de avangard?. Pe ascuns citeam ,ascultam Vladimir Vysotsky, Evghenii Evtushenko si Andrei Voznesenski.

Pe furi? citeam poezia lui Tristan Tzara; pe sest, ascult?m Europa Liber? unde mai prindeam cte un nume de scriitor roman din occident, cum ar fi Eugen Ionesco, Emil Cioran, Petre Dumitriu; ascult?m n ntuneric Vocea Americii pentru a auzi despre Mircea Eliade. Fric? de a fi prins sau turnat de prieteni nc?rcau atmosfera de crea?ie cu o sarcin? electric? negativ?, citeodata paralizant?.

Dar cum po?i n?elege poezia contemporan? cind ?i se refuz? accesul la c?r?i ?

Alte surse de literatura oral? le g?seam pe la cenacluri frecventate de Virgil Mazilescu, DumitruTepeneag, Vintil? Ivanceanu, sau n intilniile personale cu scriitorii Gellu Naum, Constantin Nisipeanu si Stefan Roll.

Pe Vintil? Ivanceanu (vecin de strad?) l ntlnisem n 1964, ?i de la el am aflat c? sunt ?i al?i poe?i de opozi?ie; mpotriva proletcultismului ?i a vandalismului cultural al comuni?tilor se circulau mici birfe : Dimov s-a pisat pe statuia lui Stalin ?i a fost arestat! Mazilescu e criticat la Scinteia! Cartea lui Tepe a fost cenzurat?, etc . n aceast? perioad? m? consider?m poet publicat ( contribuisem la Luceaf?rul cu traduceri din poezia rus? de avangard?), ?i mai presus de toate eram oficial pe list? neagr? a cenzurii ! Aceast? barier? probabil a strnit n mine un activism critic anti-proletcultist ?i creativ n c?utarea libert??ii de exprimare.

Printre stafiile poetico-politice ce au bntuit prin Europa de Est, cele ale onirismului ?i ale suprarealismului s-au aflat n avangard? numeroaselor grup?ri ?i filosofii anti-proletcultiste.

Decaden?? ironic? a poeziei onirice ?i suprarealiste a sosit c? un vestitor al libert??ii de crea?ie pentru genera?ia mea (att de cultura roman? ct ?i de rus?) Toamnele anilor ’60 se scurgeau prin seri de poezie, cenacluri unde ne opuneam vehement literaturii socialiste; sosise timpul pentru interpretarea viselor ?i realizarea dorin?elor pn? atunci reprimate de a crea o literatura de fantezie psichedelica .

n 1965, la cenaclul revistei Luceaf?rul Dumitru ?epeneag ?i Leonid Dimov fac cuno??in??, cu Virgil Mazilescu, Vintil? Iv?nceanu ?i Iulian Neac?u, ?i a?a se na?te onirismul c? grup , un grup fluid, incercind s? placheze proletcultismul lui Adrian Paunescu cu zeflemiseli dadaiste ?i versuri desuchiate.

Re?in din timpurile acelea din Veghea de Leonid Dimov:

R?mn aici de paz?, la tarab?

Vntoasa, visele s? nu le fure

Ce le-a?i adus n str?chini din p?dure.

?i m? l?sa?i a?a printre ulcioare

S? simt n unghii lini?tea cum moare.

.

n scrierile critice de mai trziu Gabriel Dimisianu a relatat c? la nceput, autorit??ilor romne li s-a p?rut c? pot ignor? grupului oniric, pe care ei l-au privit c? o joac? anodin? ?i doar n?stru?nic?. Dimisianu a men?ionat de asemenea c? mi?carea oniric? a fost prima mi?care de cultur? a timpului, care a evoluat ntr-o estetica complet separat? de recomand?rile oficiale.

n anul 1966 terminasem armat? dup? facultate ?i m-am ntors de la Bac?u la Bucuresti. Curnd dup? aceea mi-am reluat activitatea literar? ?i imediat am fost amenin?at cu un proces civil de parazitism, c?ci nu m-am prezentat la repartizare la Fabric? de Crem? de Ghete Bucuresti.Am acceptat n schimb o slujba la Radio Bucuresti, c? redactor la sec?ia social-cultural? (De Toate Pentru To?i) ?i curnd dup? asta am nceput s? public la Amfiteatru ,(unde redactor-?ef era Ana Blandiana ), un ciclu lung Plinsul Nesfirsit al R?zboiului n 66 de balade anti-militariste.

ntre timp ap?ruser? ni?te c?r?i cu iz suprarealist – de ?as? Pn? (Poeme din sertar ,1965); de Constantin Nisipeanu ( S? ne iubim visele,1967); de

Gellu Naum (Athanor ,1968) ?i altele, de Bogz? ?i de Miron Radu Paraschivescu, toate ascundeam sub pat, o bibliotec? orizontal?.

Frecvent?m cenaclul literaral Labis (?i alte cenacluri) ?i relat?ri ale acelor seri tumultoase ap?reau a dou? zi n toate ziarele Bucurestiului, sustinind c? oniri?tii ?i suprareali?tii l ataca pe Eugen Barbu ?i ulterior pe Adrian Paunescu, consider??i figuri centrale ale proletcultismului feroce, vandal ?i plictisitor.

Virgil Mazilescu, Leonid Dimov, Dumitru Tsepeneag sunt poe?ii care m-au inspirat cel mai profund. n acea perioad? revist? Amfiteatru organiza o mas? rotund? cu participarea lui Leonid Dimov, Daniel Turcea ?i Dumitru ?epeneag, avnd c? moderator din partea redac?iei pe Paul Cornel Chitic, al c?rei con?inut publicat constituie indirect manifestul grupului.

Dimov scria la Luceaf?rul din iunie 1968: franjurile, ornamentele universului real, cu memoria ?i idealurile lui concentrate, sunt esen?iale la poezie oniric? tocmai pentru a permite lucrurilor s?-?i exercite singur? lor activitate netragica, autocra?ia automorfismul, intercomunicare ?i n ultima instan?? panismul,conexiunea, tram? oniric? .

Onirismul devine un curent literar, ?i anume unul care se opunea radical realismului socialist(D.Tsepeneag). Momentul era favorabil pentru afirmarea unor asemenea erezii literare, ns? agit??ia ntre?inut? de grupul oniric pe planul vie?i publice scriitorice??i n vederea cuceririi unei ct mai mari libert??i de cre??ie ?i de exprimare irit? autorit??ile.

Tolernd n anumite limite apari?ia de produc?i literare onirice, ele respingeau categoric vederile formulate direct, ?i nsu?i cuvntul ce define?te orientarea devine tabu. Dumitru Tsepeneag (1937-) a fost un membru ?i un teoretician al grupului “oniric” romneasc la sfr?i?ul anilor 60 ?i nceputul anilor ’70, nainte c? regimul comunist s? suprime aceast? mi?care literar?. Regimul l consider? pe Tsepeneag un scriitor problematic, ?i n 1975 Ceau?escu a semnat decretul prin care i s-a retras cet??enia romn? n timp ce visita Parisul, astfel for?nd-l in exil. Tsepe (cum l chemau prietenii, ?i ad?ug? o litera s dup? T s? reproduc? sunetul numelui sau) s-a stabilit la Pari?, con?inund s? scrie n limba romn?, ?i mai trziu, spre sfrsitul anilor 70, n limba francez?; a participat frecvant n pre?? cu articole de critic? social? ?i politic?; a tradus n romne?te c?r?i de Alain Robbe-Grillet, Andr Malraux, Robert Pinget, Jacques Derrida ?.a.m.d. Proz? lui scurt?, romnele ?i colec?iile de articole includ la nceput Exerci?ii (Exerci?i, Bucure??i, 1966), Frigider (La Rece, Bucure??i, 1967); a?teptare (Stai, Bucure??i, 1972); Arpiges (prima traducere francez? a romanului, atunci nepublicat ?i original scris n romn? sub titlul Zadarnic? e arta fugii). Citeodata semneaz? cu pseudonim Ed Pastenaque o anagram? a numelui sau.

Membrii grupului “Estetic Onirism” (unii critici ad?ug? cuvintul Estetic, dup? teoriile consolidate la masa rotunda in 1965) au reu?it totu?i, n perioad? ceva mai liberal? ntre anii 1964 ?i 1972, s? publice cteva volume ?i ale altor poe?i asocia?i cu onirismul, cum ar fi : Sinzeana Pop (opera timpurie), Emil Brumaru, Daniel Turcel, Sorin Titel, Florin Gabrea, Dumitru Dinulescu. Virgil Mazilescu, Sorin Marculescu ?i Virgil Tanase au publicat ?i ei c?r?i necontaminate de proletcult.

n urm?torii ani, Tsepeneag ncepe campania mpotriva totalitarismului n societatea romneasc?, dus? la nceput limitat n ?ar? ct ?i n str?n?tate dupa exilul fortat, atacnd n special lipsa de libertate n lumea literar? romneasc?. Disident? moral?, intelectual? ?i cultural? este mult mai subtil? ?i nu se dezv?luie istoricilor politici ce nu au n?eles profunzimea acestor mi?c?ri literare si a opositiei intelectuale vis-a-vis de ideologia proletcultista sugrumanta.

Suprareali?tii sondau visele ?i dorin?ele reprimate, subcon?tientul ?i sexualitatea, absurdul unei societ??i f?r? societate si a vandalismului cultural ce a decimat religia, folclorul si literatura de avangarda la care poetii si artistii romani au adus o contributie essentiala si globala.

Comuni?tii pur si simplu nu n?elegeau avangard?. Se temeau de teoriile sexuale ale lui Freud; descurajau leg?tur? cu diaspor? avangardist?, cu toate c? ntr-o perioad? si ei au avut reprezentan?i comuni??i c? Tristan Tzara, Isidore Isou, sau pur si simplu de stnga de?i neangaja?i politic, cum ar fi Gherasim Luca, Dolfi Trost, Ilarie Voronca, Benjamin Fundoianu, Paul Celan, Eugen Ionesco, Paul P?un, Georges Lupascou – to?i membri ai avangardei romane ?i franceze.

La sfirsitul anilor ?aizeci studen?ii francezi se revolt? purtnd placarde cu lozinci suprarealiste, cum ar fi: Imagination au povoir! iar tinerii, din Praga pin? la San Francisco, proclama dragostea, libertatea ?i pacea c? principii obligatorii de via?a. n Romnia -to?i aveam p?rul lung cu plete dup? mod? hippie ?i ne petreceam vara la mare, la nudism, la 2 Mai unde organiz?m concerte de rock ?i jazz.

Ocasional m? vedeam cu Gellu Naum, a c?rui poezie am nceput s-o citesc serios dup? ce l-am cunoscut personal n 1968. Mi-a mprumutat c?r?i publicate dinainte de 1947 care nu puteau fi g?site n biblioteci sau libr?rii, c? de exemplu Teribilul Interzis, 1945. Recent, n cursul unei vizite la Bucuresti am citit din aceast? carte la terasa Green Hours, la lansarea volumului de proze de Gellu Naum a editurii Polirom 2012 (organizat? de Simona Popescu).

Onirismul poate fi definit c? un hibrid ntre romanticul fantastic ?i suprarealism. Onirismul instituia, c? norm? estetic? intransigent?, fug? din real, transgresarea acestuia ?i respingea proletcultismului, n orice caz, atingerile artei cu politicul.

Pentru literatura oniric?, a?a cum o concep eu spunea Tepeneag (n c?utarea unei defini?i 1968): visul nu este surs? ?i nici obiect de studiu; visul este un criteriu. Deosebirea este fundamental?: eu nu povestesc un vis (al meu sau al altcuiva), ci ncerc s? construiesc o realitate analoag? visului.

S-a crezut mult? vreme c? ceea ce ar deosebi proz? de poezie ar fi dreptul acesteia din urm? la o mai mare ambiguitate. Dar ambiguitatea, care garanteaz? crearea unei opere deschise, nu este posibil? numai n poezie… A? spune chiar dimpotriv?, ad?ugnd c? oniricul ?i liricul se afl? ntr-o rela?ie de suspiciune reciproc?. Dup? p?rerea mea, poezia, mai exact atitudinea liric? n f??a obiectelor din realitate, ?ine de dorin?a de cunoa?tere imediat?, prin exclam??ie chiar, de tendin?a de apropriere a lumii din jur cu ajutorul aproape magic al metaforei. Poetul liric e robul metaforei, pentru c? metafora e aceea care concentreaz? realitatea, nghite timpul ?i accelereaz? vitez? versului.

Citindu-l pe Dimov, ce sare de la nceput n ochi e lipsa metaforelor. Dimov descrie, enumer?, inventariaz?, ?i de aceea are nevoie de tot mai mult spa?iu ; el de fapt poveste?te, nareaz? o viziune analog? celor din vis, dar f?cut?, construit? r??ional; la urm? urmei, m? ntreb dac? ultimele poeme ?i visele lui Dimov mai pot fi numite poezii? Eu le-a? numi texte onirice pur ?i simplu.

Un citat din poemul Prefata a lui Virgil Mazilescu are puterea lirica a unui text oniric clandestin:

?i dup? ce am inventat poezia ntr-o nc?pere clandestin? din adncul p?mnturilor sterpe -curajul ?i puterea(omeneasc?) s-au topit ca aburul

?i altceva n afar? de faptul c? m-am n?scut ?i c? tr?iesc ?i c? probabil voi muri cutremurndu-m?(ceea ce dealtfel am vrut s? spun ?i acum doi ani ?i acum trei ani de zile)deocam- dat? vai nu pot spune

mi reiau prin urmare vechea limb?: ncepnd chiar din clipa de fa??. o sucesc o mngi o bat cu sete. dar sintagmele stranii n care (se spune c?)sufletul meu doarme ca ntr-o vi- zuin? pierdut? nu m? mai ademenesc. degetele sub?iri care vor s?pa canale-n p?dure ?i se vor ntoarce acolo mereu ?i vor intra

ncetul cu ncetul n putrefac?ie? degetele sub?iri nu m? mai tulbur?

n 1968 public ?i eu n sfirsit, la suplimentul literar de la Ramuri- Povestea Vorbei (Craiova) – ?i imediat sunt atacat masiv de o multitudine de critici

Doar Miron Radu Paraschivescu a r?spuns curajos si inteligent n Luceaf?rul la atacurile representantilor presei communiste, aparindu-mi poezia ?i salutind genera?ia nou? de suprareali?ti, ?i comentnd cu sarcasm la criticile lui Eugen Barbu, Ilie Constantin, Laurentiu Ulici ?i Ion Pop care au primit sarcina s? m? atace argumentnd c? o astfel de poezie duce la distrugerea limbii romane. Revist? Ramuri e interzis? scurt dup? aceste evenimente, ?i Povestea Vorbii este suprimat?.

ntre timp se produce o scindare important? n dou? grup?ri paralele : oniri?tii ?i l?rgesc cercul incluzind, de exemplu, pe Florin Gabrea ?i Virgil Tanase pe cnd suprareali?tii (Valery Oisteanu, Sebastian Reichman) dimpotriv?, ngusteaz? cercul n jurul lui Gellu Naum, care ?i g?sise un refugiu mai ascuns la Coman?.

Ulterior unii tineri poe?i, c? Iulian Tanase, se desprind de onirism , care devine ntr-un fel o mi?care recunoscut? critic n Romnia ?i se al?tur? suprarealismului, un curent care dup? 1966 (moartea lui Breton) nu este de facto recunoscut decit c? o mi?care istoric? ?i ramine n Romnia underground.

Se public? Primele Poeme de Tristan Tzara (cu Manifestul Dad? de la Zurich) ?i Thomas de Quincey Confesiunile unui opioman englez (1969).

n sfirsit, mi se public? ?i mie cartea de debut Proteze, 1970, la Editur? Litera nfiin?at? n acela?i an c? s? satisfac? Organiza?ia Na?iunilor Unite, care critic? RSR-ul pentru lipsa de edituri nesupravegheate de cenzur? statului . Aflu ntmpl?tor c? prima edi?ia a c?r?ii Proteze e trimis? de la tipar direct la incinerator, ?i pl?tind un bac?i? ?oferului de camion s? le scoat? din curtea tipographiei 13 decembrie salvez 500 de c?r?i marcate subversiv ; unele dintre ele sunt deja perforate la mijlocul paginii sub pretext de gre?eal? de tipar.

A? not? c? incepind cu anii 70 sunt n contact cu Stefan Baciu care mi-a recenzat pozitiv Proteze (Editur? Litera,1970) n Statele Unite ?i n Americ? de Sud; ?i dup? mul?i ani, n 1980, l-am vizitat personal la Universitatea din Hawaii din Honolulu . Disident? devine mai r?spndit? n ?ar? dar cu att mai mult n diaspor?; un epicentru al disidentei se va form? n Transilvania: la Cluj, Sibiu ?i Timisoara iar n afar? ??rii la Munich,Paris ?i New York.

Dup? tezele din iulie 1971(a lui Ceausescu), situa?ia oniri?tilor ?i a suprareali?tilor s-a schimbat brusc. Intii mi s-a nchis rubric? Dic?ionar de Arta Experimental?” de la ziarul Saptamina ?i publicarea versurilor avangardiste s-a restrns din nou, ?i m-am decid s? plec din ?ar?. Chiar de la nceputul auto-exilulului n 1972 nfiin?ez la New York o Societate de Poe?i ?i Arti?ti Suprareali?ti – SPAS – c?reia i s-au al?turat figuri americane suprarealiste istorice: Charles Henri Ford, ra Cohen, Timothy Baum ?i Charles Plymel. Am fost visitati la sediu SPAS (170 Second Ave, New York) de Gellu ?i Ligia Naum (1985), de Gherasim Luca(1992), Daniel Spoerri, Saul Steinberg ?i alte figuri ilustre: poe?i suprareali?ti din Oland? : Simon Vinkenoog, Hans Plomp, Lawrence Vankrevelen ?i Italia : Sandro Dernini, Federico Sangirardi ?i Mario Fioramanti. Toate activit??ile grupului sunt descrise n manifestele suprarealismului nou SPAS ?i documentate pe foto,video ?i audio intr-o arhiva personala. Anii 70 se ncheie cu cre?terea perceptibil? a disidentei literare romane din diaspor?. n Frnt?, ea este reprezentat? de Monica Lovinescu,(Unde Scurte 1978), Virgil Ierunc?, Virgil Gheorghiu, Dumitru Tsepeneag ,George Astalos, Sebastian Reichman , Gherasim Luca ?i Eugen Ionesco etc. Una din ac?iunile ei este nfiin?area ?i coordonarea de c?tre Dumitru ?epeneag mpreun? cu Mihnea Berindei, a Comitetului pentru Ap?r?rea Drepturilor Omului din Romnia, care a denun?at natur? d represiv? a regimului Ceau?escu

n SUA avnt-gardi?tii nu sunt cataloga?i c? onirici sau suprareali?ti: Stefan Baciu (Mele 1965), Mira Simian, Stefan Munteanu (Micron 1976) Ion Caraion, Vintil? Horia, Grigore Culer Apunache, Aron Cotrus, Miron Chiropol si subsemnatul precum ?i al?i scriitori ?i arti?ti manifest? o disident? att n pres? cit ?i n cre??ie literar? n sprijinul celor din ?ar?. C? s? familiarizez publicul american cu opera disiden?ilor literari romni traduc poeziile lui Gellu Naum, Virgil Mazilescu ?i scriu despre vandalismul cultural al comuni?tilor n reviste americane: The Voyeur, The Matter, Cover, The Flue, Dream Helmet etc. Din p?cate, dup? dou? decenii de la r?sturnarea Comunismului n 1989, to?i ace??i poe?i, ?i mai ales cei pleca?i din ?ar?, nu au fost recunoscu?i de genera?ia revolu?iei, iar ideile ?i c?r?ile din anii 60 ?i 70 sunt n mare parte uitate sau ignorate n Romnia post revolutionara. ?i totu?i aceaste mi?c?ri literare ?i experien?a exilului a scriitorilor onirici ?i suprareali?ti au creat o nou? viziune a libert??ii care pin? la urm? a trecut vijelios prin toat? ?ar?.

Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X