Feed on
Posts
Comments
Evenimentul Zilei: Cum a luat na?tere ideea acestei c?r?i?

Mirela Roznoveanu: n Introducere relatez despre mprejur?rile care au dus la cristalizarea ei. Citeam n acela?i timp, ?i pentru motive complet diferite, dou? c?r?i scrise la o mare distan?? de timp. Una fusese scris? cu aproximativ trei milenii naintea erei noastre, iar cealalt? la mijlocul secolului al dou?zecilea. Odat? cu lectura celui de-al doilea text, este vorba de un roman latino-american, am n?eles nu numai idealul estetic, structura mental? a lumii din care provenea, dar ?i spiritul, filosofia, arta mai mult dect mi-o putuser? spune tratatele estetice, documentarele, studiile sociologice, tot ce citisem mai nainte. n mod surprinz?tor, textul vechi mi comunica acelea?i lucruri despre lumea c?reia i apar?inea, revelnd n plus o esen?? romanesc?, obligndu-m? s?-i acord drepturile unui roman.

Acest scurtcircuit cultural m-a ndemnat s? presupun c? obiecte romane?ti existaser? dincolo de orice cronologie ?i c? unele dintre ele con?ineau ?i o capacitate estetic? integratoare. Aceast? realitate estetic? fusese aceea care conservase n timp primul text, ca ?i universul lumii din care el provenea.


A?a s-a n?scut ntrebarea dac? nu cumva arhitectura epicului, ?i prin asta numesc romanul, a fost forma estetic? ideal? purt?toare a valorilor unei civiliza?ii. Dac? nu cumva aceast? arhitectur? a epicului ap?rut? sau cristalizat? de obicei la apogeul unei civiliza?ii a perpetuat valorile acesteia dincolo chiar de dispari?ia ei de pe scena istoriei.

Care este deci noutatea studiului?

Am considerat drept ipotez? de lucru ideea c? fiecare civiliza?ie sau cultur? a avut ?ansa de a gndi o arhitectur? epico-narativ? (numit? de lumea noastr? roman), ntr-un mod diferit, dar totodat? accesibil nou? pentru c? l putem recunoa?te. n traseul ei temporal, umanitatea a conservat ?i perfec?ionat un mod romanesc de crea?ie ?i gndire.

Toate acestea s-au perpetuat n inten?iile universal-actualizate ale autorului: ilustrarea unor adev?ruri cruciale ale lumii sale printr-o arhitectur? epic ? n cel mai nalt grad reprezentativ? pentru orizontul estetic ?i spiritual al acelei lumi. "Civiliza?ia romanului" ar nsemna, n acest
context, afirmarea n istoria culturilor a unui supergen cu virtu?i estetice integratoare.

Care sunt reperele teoretice principale ale acestui studiu dar ?i analizele aplicate?

"Civiliza?ia romanului. O istorie a romanului de la Ramayana la Don Quijote" este un studiu de literatur? comparat? care exmineaz? arhitecturi epice elaborate n diferite civiliza?ii de-a lungul a mai bine de cinci milenii. Arhitectura epic? este definit? drept epic superior arhitecturat, denumit? ?i roman n exegeza occidental?, dar purtnd diferite alte nume n civiliza?iile premerg?toare sau coexistente. Studiul propune o reorganizare sintactic? a domeniului epicit??ii n care limitele vizibile ?i invizibile ale romanului (descris in rela?ie cu ntregul complex al civiliza?iilor ?i culturilor) se conformeaz? unui model nou.

Cartea revel? arhitecturi epice romane?ti ca existnd n produc?ii estetice ignorate n exegeza occidental? precum ?i arhitecturi epice ce nu au fost elaborate sau experimentate de lumea n care tr?im. Civiliza?ia romanului propune un alt set de valori, inaugurnd un nou tip de discurs teoretic ?i critic aplicat romanului. Acest discurs poate convoca n aceea?i ram? conceptual? arhitecturi epice elaborate practic n toate civiliza?iile ?i epocile culturale ncepnd cu cea vedic?, si continuand cu sumerian?, iranian?, a Egiptului faraonic, a vechiului Israel, a Greciei ?i Romei antice, Chinei, Japoniei, Bizan?ului, Arabiei, Evului Mediu European, pn? la epoca modern? a Rena?terii. Cititi tot interviul la adresa http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/818415/Istoria-romanului-universal-scrisa-de-o-romanca/
Evenimentul Zilei, Joi, 28 August , 2008

Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X