Feed on
Posts
Comments

Efectul Lucifer

n August 1971, psihologul Philip Zimbardo a pus la cale un experiment al priv?rii de libertate care a r?mas celebru sub numele de Stanford Prison Experiment.  Dou? grupe arbitrar numite de prizonieri  ?i gardieni ?i-au asumat rolurile ntr-un decor verosimil. Studiul voia sa observe psihologia frustr?rii, a fricii, completei lipse de putere ?i control ntr-o stare limit? n care un grup are puterea iar cel?lalt nu. Zimbardo voia s? vad? ce vor face indivizii din grupul celor f?r? putere pentru a-?i rec?tiga individualitatea, libertatea ?i dreptul la spa?iul personal.  

 Cei jucnd rolul de prizonieri ?i-au pierdut numele,  au devenit un num?r ntr-o uniform? inform?, si-au acoperit capetele cu c??ti ?i p?rul complet ascuns sub acestea.  Cei n rolul de gardieni purtau ochelari de soare negri care mpiedicau orice contact de privire. De?i experimentul trebuia s? dureze 2 s?pt?mni, a fost ntrerupt dup? 5 zile.  Situa?ia devenise extrem de dificil?. Gardienii se purtau bestial, iar prizonierii, dup? dou? ncerc?ri repede e?uate de mpotrivire, ar?tau semne de depresie, apatie ?i dizlocare. Zimbardo a fost foarte dezam?git de experiment, el s-a a?teptat la acte de mpotrivire organizat? n tab?ra prizonierilor. Pe de alt? parte, abuzurile gardienilor au fost att de ?ocante, nct s-a considerat c? nu mai era etic s? se mai continue experimentul.  
  
Zimbardo a disociat intre grupuri active de producere a r?ului, de colaboratori nfrico?a?i ai celor ce produc r?ul, ?i de mpotrivire fa?? de sistemul represiv al acestora. Indivizii nu reac?ioneaz? n mod egal n confruntarea cu r?ul. Dar pentru a diminua producerea r?ului, Zimbardo subliniaz? importan?a unei societ??i n care exist? o cultur? a r?spunderii personale, a culture of personal accountability unde se ?tie c? fiecare va da socoteal? de faptele s?vr?ite. Ct? vreme cel ce produce r?ul nu este cunoscut, ?i p?streaz? cu alte cuvinte anonimatul, ?i ct? vreme ?tie c? nu va fi deconspirat, va continua s? fac? lucruri reprobabile. Responsabilitatea personal? pentru faptele s?vr?ite devine crucial?.[1]
  
 n The Lucifer Effect, Zimbardo demonstraz? cum situa?iile ?i evenimentele negative pot controla ?i nvinge puterea normal?, pozitiv?, de judecat? a oamenilor. The Lucifer Effect ar nsemna acele mprejur?ri care ne confrunt? cu tot ce este mai r?u n noi n?ine.  Experimentele lui Zimbardo au ar?tat c? oamenii se comport? crud, bestial n situa?ii grele; sub presiunea unei autorit??i ?i a colegilor cu pozi?ii asem?n?toare, indivizii s?vr?esc fapte abominabile de care ulterior se dezic. De aceea Zimbardo consider? c? n mare m?sur? to?i oamenii sunt vulnerabili la r?u, ?i c? cei ce trebuie judeca?i sunt indivizii unul c?te unul, ne?tiind ce am face noi n?ine n mprejur?ri asem?n?toare. Ceea ce nu mi se pare ntrutotul adev?rat ?tiind c?i au pl?tit n comunism pentru mpotrivire, pentru c? nu s-au l?sat la dispozi?ia sistemului represiv. 
 
n societatea romneasc?, unde experimentul Zimbardo a durat pe viu aproape 50 de ani si dupa unii inca mai continua, cnd se vorbe?te de securitate, nu se vorbe?te att despre indivizi ct despre un grup ocult cu o putere misterioas?, dup? mul?i nc? activ n via?a Romniei ?i a exilului romnesc. Un grup care ?i p?streaz? anonimitatea, ca ?i n experimentul Zimbardo, un grup ai c?rui membri sunt greu de depistat. Cu atit mai grav cu cit in Romnia nu exista inca o cultura a transparentei si a responsabilitatii sau a vinovatiei fata de faptele savirsite. 
  
 n exilul de ieri ?i de azi, acest grup de care vorbeam s-a remarcat prin acte violente, reprobabile, de control ?i  discreditare a celor incomozi pentru puterea de la Bucuresti. Cred c? datele acestor activit??i pe p?mntul american puteau fi furnizate n mod special de dou? persoane : Mihai Pacepa ?i Cornel Dumitrescu, unul din co-fondatorii Lumii Libere, publica?ie distrus? odat? cu decesul editorilor ei.  Se ?tie c? regretatul Cornel Dumitrescu avea o arhiva cu dosarele celor ac?ionnd acoperit pe p?mntul american, arhiv? care a disp?rut la moartea lui. Cornel Dumitrescu mi-a m?rturisit c?, n mod ciudat,  a avut primul atac cerebral la Washington D.C., imediat dup? ce l-a convins pe Pre?edintele de atunci al Romniei, Emil Constantinescu, s? l reabiliteze pe Pacepa. Tot a?a, Dan Costescu, al doilea editor al Lumii Libere mi-a m?rturisit nainte de moartea survenita in 2002, c? acel cancer violent care i-a fost fatal s-a declan?at imediat dup? ce participase la o conferin?? din Romnia cu ziari?tii de pretutindeni. Dan Costescu era convins c? fusese iradiat. Lumea Libera Romneasc? era doar cea mai important? publicatie de opinie a exilului romanesc anticomunist, extrem de incomod? si tinta celor mai absurde campanii de discreditare. S? fi fost acestea toate simple coincidente? 
  
 Numeroase personalit??i ale exilului romnesc n America  vorbesc de intimid?rile la care au fost supuse atunci cnd au contrazis puterea de la Bucure?ti sau  imaginea roz? a Romniei. Moartea misterioasa a lui Ioan Petru Culianu n 1991, moarte n care mul?i au v?zut implicate serviciile secrete romne?ti, a r?mas mai departe n mitologia presupunerilor neclarificate.  S? nu uitam c? la rubrica "Scoptophilia",  pe care Culianu a ?inut-o timp de un an n s?pt?mnalul Lumea liber? romneasc? (din decembrie 1989 pn? n decembrie1990) a publicat unele din cele mai fulminante articole post-decembriste. 
  
 Pentru grupul invizibil ai carui membri se ascund in  anonimat pentru a strni frica, pentru a intimida, pentru a crea personalit??i de carton care s? le sus?in? interesele, nimic nu este mai dur decit documentul de arhiv?. Acest lucru l-a realizat Aurel Sergiu Marinescu n O Contribu?ie la Istoria Exilului Romnesc. Biserica Ortodox? Romn? n Str?in?tate, in Exil, in Diaspor? (Editura Vremea, 2004). Cartea, un documentar cutremur?tor realizat dupa ani de munc? asidu? in beciuri de arhiv? si sacrificii personale, este din nefericire prea putin cunoscut? si comentat?. Dar acest gen de c?r?i este singurul n stare s? furnizeze date  care vorbesc de la sine despre adev?rata istorie a exilului romnesc. 
MR
—————————————————–
 [1] We should promote the perception of others as individuals: when people are led to see others as anonymous members of a group, they are more willing to do bad things to them than when they see them as individuals with names and distinctive historie. Vezi Martha Nussbaum,  Texts for torturers. From Stanford to Abu Ghraib what turns ordinary people into oppressors? The Times Literary Supplement, 17 octombrie 2007, despre The Lucifer Effect. How good people turn evil (Random House, 2007).  Vezi ?i pagina din web a lui Philip Zimbardo, professor emerit la Stanford University http://www.prisonexperiment.org . 

Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X