Feed on
Posts
Comments
Citind acest volum de poeme, este ca ?i cum ntr-o diminea?? ai descoperi c? ai pierdut credin?a n tine, n lumea n care tr?ie?ti, n Dumnezeu, c? nu mai ?tii cine e?ti ?i ncerci s? te reg?se?ti. Este ca ?i cum cele mai adnci adev?ruri ?i sun? ieftin, asemeni unor iluzii, dezam?giri, sloganuri care nu te mai exprim?. ?i tu vrei s? produci un ?oc n stare s? transmit? nelini?tea acestei descoperiri. Ruxandra Cesereanu produce ?ocul prin inventarea unui eu demonizat care se elibereaz? de co?mar prin intermediul poeziei. Sugernd acea stare a bolii, cu rol poetic, cartea de fa?? mi aduce aminte de fascina?ia poe?ilor suprareali?ti fa?? de maladiile mentale ?i psihiatrie, ca ?i de Andr Breton c?ruia i pl?cea s? cultive n poezie o persona dement? – modalitate liric? de a elibera incon?tientul de tirania ra?iunii.  n cazul poeziei de fa??, eliberarea este de fric?, de spaimele unei lumi tic?lo?ite ca ?i de fantasmele ei persistente.
 
Cele 26 poeme din Oceanul Schizoidian propun un univers liric al descrierilor infernale, nscen?rilor tenebroase, al delirului oniric etalnd inventarul mor?ii ?i al nebuniei. Prin contrast, poeta este foarte atent? la punerea n pagin? a poeziei, la punctua?ie, chiar obsedat? de ea. Eliberarea febril? a imaginarului violent prin figuri de stil oximoronice ?i antinomii baroce (le?ul singur ?i frumos, fier?straiele moi etc), c?derea n p?cat, pierderea divinului sau neg?sirea lui, dau na?tere unor manifeste lirice turbulente ?i declamatorii.  Cred c? dac? poemele ar fi p?strat ntre ele un fir narativ mai puternic ar fi putut eluda senza?ia de supraaglomerare a elementelor negative, negre de sorginte expresionist?. O viziune ceva mai teatral? a universului imaginat, cu personaje altele dect eul liric (ngerii, diavolii, Maria Magdalina,  Tristana, Semproniu etc exist? prin eul liric central) ar fi putut configura prin cele 26 de piese tot attea acte ale unui spectacol absurd.  Sunt ns? unele poeme care schi?eaz? cumva inten ?ia acestui proiect.  M? gndesc la Baia-n Iordan sau Schizo, unde spaima invocat? (Vino, spaim?! / Cu tine totul va fi mai viu prelins n vene ?i roditor), este vorba de spaima din?untru dar ?i de spaima n?scut? de ma?in?ria umilin?ei, configureaz? coordonatele n care tr?ie?te lumea din Oceanul Schizoidian de la Soare R?sare, un adev?rat spital al ntunericului.
 
Moartea, p?catul ?i mntuirea (Harakiri), sfin?enia ?i discursul nebuniei, ira?ionalul, ilogicul, voluptatea c?derii n infern (Tat?l Dostoiewski), portretul ndr?citei din care vor fugi demonii, satanicul exorcizat prin ritualuri sau peniten?e (Amurguri alchimice, C?l?toria), proiectarea n zei?a barbar? Nihiloh care profereaz? blasfemii (Nihiloh ?i iubi?ii ei), sfidarea spaimei, identificarea cu o fiar? apocaliptic? n final nfrnt? fac parte din obsesiile lirice cele mai evidente: Pl?gi negre am pe inim? ?i-s bufni?? stacojie, / dou? corni?e logodite m-apas? pe ?east?, / fra?ii au din?i de ?obolani, / de la ei nv??at-am cum s? sfrtec, / cu ispitirea m? jucasem ?i-acum ea intra n voie prin gura mea. / mp?r??ia cu mun?i gri ?i ??rn? de foc avea s?-mi fie cas?, /  I se spunea lumea cealalt?, / dar purta n pntec zvonuri despre cei bntui?i. / Zadarnic boleam, / scris era s? fiu sluga bor?oas? a ntunecatului. / Cumplit chemau pruncii pieri?i, / din gtlejul lor porci sminti?i se aruncau n mare, / despletit? alergam pe p?vrni?, trop?ind cu mirare, / demonii c?l?reau pe coastele mele ca pe ni?te fantome de cai / ?i se-ndemnau la stric?ciune. / Fiar? eram pentru a sfr?i ntr-un registru antitetic, acela al mntuirii: Uitasem legile bufni?ei, / m? limpezeam cu apa batjocorit? cndva. / Atunci b?trnul cu t?lpi de cret? / s-a-mb?iat rug?tor n Iordan, / horc?ia ntunecatul cu mu?chi de cal, / mi ?optea ngera?ul fii gra?ioas?, mblnzit-o, / iar eu, cu toate oasele tremurnd mntuite, / m? botezam.  (Cntec de ndr?cit?)
 
Metaforele, compara?iile abundente, imaginile de sorginte biblic? par uneori convocate mai mult pentru a ascunde ?i nu a expune adev?rul sinelui chinuit sau bntuit. Dar exist? poeme care reveleaz? nelini?tea tragic? dincolo de decorurile unei scenografii nfrico??toare:   Cnt? zei??, mnia aprins?, am treizeci de ani / ?i snt jivin? asmu?it? de pclo?i Nostradami, / nu mai snt fecioar?, nici n b?rbat nu m-am preschimbat, / tunelul ntre via?? ?i moarte a fost iluminat / ?i sp?l?torese grase l-au frecat cu alcool, / ca s? piar? lighioanele n nc?perile de la subsol. / Iat? spaime ?i goluri cnd via?a a ajuns la jum?tate,  / cnd moartea st? n cap ?i rde cu din?ii la?i ()  Am str?b?tut n genunchi drumurile ?i r?scrucile, / genunchii mei erau dou? t?lpi de copil debil, / pentru p?c?toasa n gnd cu buze vernil  () Ca o strigoaic? m? t?v?lisem cndva n b?ltoaca-mi de via??, / r?cnisem, bolborosisem ?i avusesem coroni?? de cea??, / spuneau: e?ti o nzidit? de bun? voie, / o preacurat? cu uter de o?el, / e?ti o pref?cut? ?i suferin?a ta-i fum, / nu mai geme, nu mai ofta n zadar, / chiar dac? diminea?a te treze?ti n osuar. / n pragul delirului m? aflam de la treizeci de ani, / de cnd luna se despicase ?i c?zuser? din ea bolovani, / eram cu m?runtaiele n fl?c?ri ?i cu mintea ca o icoan? h?ituit?, / pn? cnd alesul m-a aflat n a leoaicei zodie reafericit?. (Cntec de spurcare)
 
Explorarea demonicului, exorcizarea acestuia fac parte din bibliografia universitar? ?i literar? a Ruxandrei Cesereanu. n fond, c?r?ile despre gulag , comunism ?i securitate, fratricidul comunist vin din aceea?i atitudine. Poetica declamatorie a acestei poezii sap? adnc n inima unei Romnii satanizate. Numeroase poeme creeaz? chiar o punte vizibil? ntre eseistic? ?i poezie. Angajarea n turbulen?? ?i gnd turbulent (analiza genocidului comunist, autoexorcismul, etc) proclam? o surs? comun?.
 Poemele ?i eseurile Ruxandrei Cesereanu luate laolalt? ne oblig? s? mut?m grani?ele gndirii dincolo de pozitivism ?i simpl? autoexprimare. Ele propun o alt? form? de angajare care incit? la reevaluarea gndului n afara structurilor mentale (politice, etice sau estetice) create de comunism. Nelini?tea este rama general? a poemelor ?i a c?r?ilor ei n general. De aceea n final nu vom g?si o concluzie, ci doar necesitatea gndului de a continua, de a merge mai departe.
Mirela Roznoveanu

Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X