Feed on
Posts
Comments
   Florina Ili? ne reaminte?te n Cruciada copiilor c? Romnia de la nceputul secolului 21 este o ?ar? cu milioane de ?igani care au ad?ugat o nou? dimensiune configura?iei na?ionale ?i literare ?i c? materia narativ? poate fi neoriginal? ntr-o lume care tr?ie?te n realit??i predigerate. C?ci ce mai nseamn? originalitate,  roman ?i fic?iune n universul televiziunii ?i massmediei? Se mai poate chiar vorbi de roman? Am s? descriu pe scurt Cruciada copiilor pentru c? parcurgnd ce s-a scris despre ea am avut senza?ia ca prea pu?ini au ?i citit-o. Pe de alt? parte, numero?i au vorbit despre construc?ia romanului dar nu au ?i explicat  n ce const?, extazul general manifestndu-se fa?? de num?rul de pagini. 
    Pe scurt, Calman, un ?igan vagabond de doisprezece ani cu p?r blond ?i pielea alb?, nepot de vr?jitoare ?i el nsu?i vr?jitor, c?petenie de derbedei din subteranele Bucure?tiului ?i favorit al proxene?ilor dar p?strndu-?i virginitatea, h?l?duie?te pe peronul g?rii din Cluj-Napoca ntr-o diminea?? din vara anului 2005. Calman are de ales ntre un expres  ?i acceleratul care pleac? cam n acela?i timp ?i n aceea?i direc?ie. O feti?? blond? ?i sexy de la fereastra acceleratului l determin? s? l aleag? pe acesta, de fapt un tren care duce copii din ?colile Transilvaniei spre o tab?ra  la mare. Ceea ce urmeaz? este un reality tv show de fix 72 de ore.  Iritat c? acceleratul nu va ajunge  la Bucure?ti, Calman i convinge pe copii s? l  deturneze spre capital?. Lucrurile complicndu-se,  l opre?te la Posada unde are loc b?t?lia dintre copii ?i adul?i, care trece n parodie ?i iad faimoasa b?t?lie consemnat? n c?r?ile de istorie. 
    n Cruciada Copiilor, dou? lumi, aceea a romnilor ?i a ?iganilor,  fraternizeaz? prin influen?a vr?jitoreasc? a lui Calman (un fel de reality tv idol) ?i celor din familia lui.  Mesmeriza?i de jocuri electronice ?i tehnici vr?jitore?ti, aiuri?i de obiecte magice provenite din bagajul vr?jtoresc al lui Calman ?i al bunicii acestuia, dornici s? fug? n America pentru a ntlni ac?iunea a?a cum ?i-o imagineaz? din serialele de televiziune de la Hollywood, confundnd realul cu imaginarul, copiii l accept? pe Calman drept c?petenie.  Ei i aresteaz? pe profesori ?i nf?ptuiesc ceea ce v?zuser? n electronic games, filme in internet, c?r?i de aventuri. Finalul este sngeros. Este un final care se potrive?te ca o m?nu?? unei ??ri satanizate de genocidul comunist, n care toate valorile morale au disp?rut.  Calman este ncarnarea diavolescului, cel care i elibereaz? pe copii de fric? ntr-o societate existnd prin fric? ?i ?antaj.
      O multitudine de prezen?e categoriale din cele dou? trenuri ?i legate de acestea– copii, p?rin?i, ?igani vagabonzi, mafio?i etc — preg?tesc pn? la pagina  182  urcarea lui Calman n accelerat. Restul de trei sute de pagini transcriu ac?iunile simultane ale grupurilor ?i mentalul acestora prin decupaje, stereotipuri ?i locuri comune care provin din ziare, tv shows, c?r?i rezumate cu u?urin??, flec?reala na?ional?. ntr-un sens, avem nainte o realitate mai mult livresc? pentru c? lumile pe care autoarea le cunoa?te sunt acelea ale copil?riei ?i popular? (aici includ realitatea ?ig?neasc?), de altfel singurele care au carne n roman.
   n timpul real de 72 de ore al nara?iunii, umplut parodic cu  parafraze dup? ntmpl?ri narate de pres? ?i tot ceea ce constituie truismul gndirii ?i vie?ii  romne?ti, este amintit n mod repetat Baudrillard. Ideea omniprezent? este c? tr?im ntr-o lume n care realitatea este oferit? individului de massmedia, c? tr?im deci ntr-o realitate predigerat?. Prelundu-se ntr-o cople?itoare m?sur? massmedia, se configuraz? o realitate predigerat? la puterea a doua. Dac? exist? ironie, atunci ea este la adresa cititorului. ?i dac? se poate vorbi de o parabol?, atunci ea rezid? aici: o  realitate predigerat? exponen?ial este tot ce poate fi mai u?or de acceptat ?i digerat de cititorul de azi tr?ind n epoca globaliz?rii ?i televiziunii, un cititor care, iat?, avnd n vedere succesul de public, s-a recunoscut pe deplin n acest text.
   n afar? de Calman, nu se poate vorbi att de personaje ct de grupuri formate din mentaluri comune, cum ar fi acelea ale profesorilor, p?rin?ilor, golanilor,  mecanicilor de locomotiv?, politicienilor, copiilor, ?iganilor, ziari?tilor, preo?ilor etc.  Vocea narativ? constant ironic? c?l?tore?te liber? prin min?i prelund zeflemitor stilul de discurs al grupului din care respectivul personaj face parte. Se creeaz? o plasm? narativ? unde, printr-un sistem de  relu?ri ?i ecouri textuale se produce un efect echivalent montajului subliminal din filmele de televiziune.
   Sistemul incantatoriu  practicat de-a lungul textului, att  ca pondere epic? prin relat?ri vr?jitore?ti (vise, viziuni, premoni?ii, blesteme, descntece, ghicit, vr?ji din cele mai diverse, obiecte magice care determin? cursul nara?iunii etc) ct ?i ca mecanic? textual?,  provoac? o stare de perplexitate. Folosirea unei tehnici de proveninen?? popular? este interesant?. Am mai ntlnit-o n unele culturi cu o lung? ?i solid? tradi?ie ?amanic?. Activitatea ?amanic? este o tehnic? de manipulare a imgina?iei prin limbaj ?i de manipulare a limbajului nsu?i. Sunete, versuri, propozi?ii, silabe sau cuvinte repetate ca un ecou ce altereaz? starea con?tient? a unui subiect  fac parte din inventarul de baz? de reg?sit n descntecele ?i vr?jile populare. Cartea Florinei Ili? este construit? ca un asemenea text. Repetarea de blocuri narative, propozi?ii, cuvinte ?i sunete n ecou este practica preferat?. De-a lungul ntregului text, de pild?,  fiecare nou paragraf sau mutare a vocii narative dintr-un subiect sau grup n altul se bazeaz? pe aceast? tehnic? a ecoului ?i repeti?iei. Am s? dau un exemplu la ntmplare; cele dou? bare nseamn? un nou paragraf  iar punctele de suspensie – con?inutul paragrafului: …nu va mai fi o mineriad?! // E o cruciad?, …veni fratele ei s? o salveze, // salva?i-ne, v? rug?m, copiii!….?i s? cump?r?m de mncare ?i pentru copiii no?tri! // n tren mncarea era pe sfr?ite,….  etc.
   A doua tehnic? este translarea n nara?iune a mecanicii jocului electronic. Sunt desenate dou? tabere, fiecare cu un imens num?r de prezen?e. Naratorul omniscient, n postura celui care a desenat jocul dar este ?i juc?tor, suspend? dialogul, nlocuit cu relaterea indirect?. Permanent n control, el activeaz? n logica jocului, ntr-o rota?ie  matematic?, fiecare prezen?? sau voce. Naratorul joac? partida cu el nsu?i, de aceea, ata?at de lumea pe care o cunoa?te, a copiilor fuzionnd cu a ?iganilor,  le va da prioritate n partid? n conflictul cu ceila?i. Copiii romnilor vor deveni pozitivi ?i sc?pa de ironia omniprezent? cnd vor pactiza cu supereroul Calman.
    Cruciada copiilor aduce n nara?iune cam tot ceea ce face prima pagin? a ?tirilor de senza?ie din re?elele de pres? interna?ionale cum ar fi drama copiilor orfani, adop?iile ilegale din Romnia ?i traficul de copii destina?i prostitu?iei;  problema drepturilor omului legat? de ?igani sau romi (obiectul attor pove?ti sinistre europene);  lumea violent? a precapitalismului sau post-comunismului romnesc. Parodia revolu?iei de la 1989 face ?i ea parte din instrumentarul tematic. Ceea ce i-a sc?pat autoarei pentru a avea re?eta complet?  a romanului de aventuri ?i suspans, numit ?i thriller, este o poveste de dragoste.  Neexistnd practic personaje, cuplurile desenate sunt palide ?i nesemnificative. Avem inainte un roman rudimentar, un roman colaj, un roman eventual profitabil  pentru electronic games dar inca foarte departe de capodopera in care a fost ncadrat de premii ?i critic?. 
New York, Septembrie 2006              

Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X